Mizujs? : Brawn emlékei Schumacherről |
Brawn emlékei Schumacherről
2006.06.01. 15:21
A Ferrari technikai igazgatója, Ross Brawn – egy éves megszakítással (1996) – gyakorlatilag Forma-1-es pályafutása kezdetétől együtt dolgozik Michael Schumacherrel. Kapcsolatuk az évek során munkakapcsolatból baráti viszonnyá fejlődött. Brawn a Guardian című brit lapnak nyilatkozva így emlékszik vissza találkozásuk körülményeire: „Már jóval azelőtt tudtam Michaelről, hogy a Forma-1-be érkezett volna. Akkor találkoztam vele, amikor a sportautó világbajnokságban versenyeztünk 1989-90-ben és én a Jaguar csapattal voltam a C-csoportban.”
„Amiért jól ismertük az volt, hogy ő a Mercedes egyik C-csoportos autóját vezette Karl Wendlingerrel és Heinz-Harald Frentzennel. Michael annyival gyorsabb volt a többieknél, hogy mi hálásak voltunk a Mercedesnek azért, hogy demokratikusan kezelte a dolgokat, mert ha én lettem volna a csapatfőnökük, akkor csak őt versenyeztettem volna állandóan. A másik kettő több üzemanyagot használt el és lassabb volt, mint ő.”
Brawn és Schumacher 1991-ben lettek közvetlen kollégák, amikor - egy a Jordannél eltöltött versenyhétvége után - Schumacher újoncként a Benettonhoz került. A stratéga Brawnt lenyűgözte, hogy a német versenyző már fiatalon milyen kreatív gondolkodó volt az autó volánja mögött, s erre legjobb példaként Schumacher első futamgyőzelmét, az 1992-es Belga Nagydíjat hozza fel.
„1992-ben a Belga Nagydíjon a csapattársa, Martin Brundle mögött haladt egy vizes, de száradó pályán, amikor beszólt rádión a boxba, hogy Martin gumijai nagyon rossz állapotban vannak és ezért ő (Schumacher) be szeretne jönni kerékcserére. Majdnem ő volt az első versenyző, aki bejött a kerékcserére, így nem volt referenciánk más köridőikről. Michael tökéletesen időzítette, kiment, nyert egy kört mindenki ellen és ez volt az első győzelme.” – emlékszik vissza Brawn.
A másik tulajdonság, amit Brawn nagyra értékel Schumacherben az munkabírása és munkamorálja: „Forma-1-es pályafutása kezdetétől fogva Michael mindig nagyon intenzív és koncentrált volt. A munkamorálja már akkor is olyan volt mint ma – valószínűleg mindig ő az utolsó versenyző, aki elhagyja a pályát éjszaka. Ez nekünk feküdt, mert azok a srácok, akikkel akkor dolgoztunk a Benettonnál és akikkel ma dolgozunk a Ferrarinál, mindig ott akartak maradni késő éjszakáig és dolgozni az autón. Így amikor egy versenyző ennyire a rendelkezésükre áll, akkor az óriási előny.”
Schumacher pályafutásában számos vitatott eset volt már, a legelsők a sorban talán az 1994-es Benetton elleni vádak, amikor azzal gyanúsították a csapatot, hogy tiltott kipörgésgátlót használ. Brawn ma is azt mondja, hogy a Benettonban semmilyen tiltott elektronika nem volt.
„Amikor elmagyaráztunk mindent Michaelnek és rájött, hogy semmi rosszat nem csináltunk teljesen mellénk állt.” – mondta a brit szakember – „És az az érdekes, hogy azok közül, akik elhagyták az akkori csapatot soha senki nem mondta utólag, hogy ’csaltak’. Senki. Azt hiszem ez mindent elmond.”
|